„Interesuje mnie pozycjonowanie w AdWords” czy „proszę o informację ile kosztuje u was pozycjonowanie w Google Ads” – podobne zdania każdy ze specjalistów ds. marketingu online usłyszał w swojej karierze przynajmniej raz. Najczęściej padają one z ust potencjalnych klientów, którzy dotychczas nie mieli do czynienia z żadną formą promocji swojej witryny w sieci. Tym samym nie zdają sobie sprawy z tego, że „pozycjonowanie” i „kampania w Google Ads” (dawnym AdWords) to dwie, zupełnie różne usługi. Czym więc różnią się one od siebie i skąd w ich przypadku tyle pomyłek merytorycznych? – Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w poniższym artykule – skupiając się przy tym na głównych, podstawowych aspektach, dotyczących specyfiki obu tych rozwiązań.
Pozycjonowanie i Google Ads – podobieństwa
- Zarówno reklama tekstowa Google Ads, jak i organiczny wynik danego wyszukiwania w Google, na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie: charakteryzuje je wyszczególniony nagłówek (oznaczony kolorem niebieskim) i część „opisowa”.
- Obie usługi są płatne, jeśli chcemy „pomóc” naturalnym statystykom naszej strony. Działania SEO mają bowiem na celu przyśpieszenie naturalnych „wzrostów” domeny w wyszukiwarce.
- Informacje dotyczące danej witryny pojawiają się w wyszukiwarce po wpisaniu określonego zapytania tematycznego (tzw. słowo kluczowe). Tym samym wpisanie w pole wyszukiwania frazy np. „buty damskie na lato” spowoduje wyświetlenie się zarówno organicznych wyników wyszukiwania (również tych pozycjonowanych odpłatnie), jak i linków sponsorowanych (reklama Google Ads).
Pozycjonowanie kontra Google Ads – różnice
- Kampanie Google Ads są wyłącznie płatną formą reklamy internetowej. Proces pozycjonowania witryny zaś odbywa się w sposób naturalny (i częściowo od nas niezależny) poprzez działanie specjalnych robotów indeksujących, „pracujących” w wyszukiwarce Google. W usługach z zakresu SEO płatne są dodatkowe działania, które mają na celu przyśpieszenie i wsparcie owego naturalnego procesu – czyli zdobywania przez stronę www lepszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Treści pochodzące z kampanii zawsze oznaczone są napisem „Reklama” oraz pojawiają się w określonych miejscach wyszukiwarki (np. na górze lub na dole strony). Oprócz reklam tekstowych Google Ads, mogą wyświetlać się tam również inne formaty linków sponsorowanych – np. produktowe, dostępne także w zakładce Zakupy.
- Reklamy Google Ads kierowanie na sieć wyszukiwania działają głównie w oparciu o słowa kluczowe, a ich skuteczność zależy między innymi od jakości treści reklamowych i strony docelowej przedsiębiorcy. Pozycjonowanie witryny (SEO) natomiast polega na budowaniu jej wartościowego zaplecza w postaci linków odsyłających (link building), wzmacnianiu pozycji strony w wyszukiwarce na konkretne frazy, ale również na dbałości o właściwą merytorykę i optymalizację techniczną w obrębie samej domeny – tak, by „roboty Google’a” stale uznawały ją za unikatową i cenną (bez względu na kolejne, stale zmieniające się algorytmy wspomnianej wyszukiwarki, wyznaczające trendy jakości stron www).
- Odpowiednio zoptymalizowana i dofinansowana kampania może sprawić, że reklamy danej marki będą widoczne na dobrej pozycji w wyszukiwarce bardzo szybko (w przeciągu kilku dni lub nawet godzin) – na zasadach przypominających aukcję internetową. W przypadku pozycjonowania natomiast, na mierzalne efekty możemy liczyć raczej w perspektywie długofalowej. Sporadycznie bywają widoczne „od razu”, często są też uzależnione od algorytmów samej wyszukiwarki (która co jakiś czas zmienia wymogi i priorytety względem treści na stronach i samych metod ich pozycjonowania w wynikach organicznych).
- Kampanię Google Ads można wstrzymać w każdej chwili. Pozycjonowanie witryny, nawet po wstrzymaniu działań płatnych, jest procesem ciągłym – odbywa się cały czas, zgodnie ze specyfiką pracy wyszukiwarki (choć w formie naturalnej przebiega o wiele wolniej i nie zawsze skutecznie).
SEO czy Ads – co wybrać?
Cóż zatem powinniśmy zrobić, kiedy zależy nam na poprawie widoczności naszej marki w sieci, a docelowo oczywiście na sprzedaży oferowanych przez nas produktów i usług? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i niekiedy uzależniona bywa od indywidualnego KPI danego przedsiębiorstwa. Niemniej jednak powinniśmy pamiętać, że prócz działań promocyjnych – zapewniających nam szybką (niemalże natychmiastową) widoczność i ruch na stronie – na naszą korzyść działają również zabiegi drobniejsze, które w dalszej perspektywie zapewnią nam stabilną pozycję i wyraźną obecność w naturalnych wynikach wyszukiwania (nawet wówczas, gdy płatne działania już ustaną). Kiedy bowiem w grę wchodzi przychód bądź kwestia przetrwania naszej firmy na rynku, tak naprawdę zasada jest bardzo prosta: im nas więcej, tym lepiej. W sieci także.