Na koniec każdego miesiąca otrzymujemy od Google fakturę za wydatki, które ponieśliśmy w danym okresie rozliczeniowym. Urząd Skarbowy nakłada jednak na podatników dodatkowy obowiązek – jest nim konieczność corocznego dostarczenia dokumentu potwierdzającego miejsce siedziby naszego kontrahenta. Działanie to pozwala uniknąć nadużyć, związanych z tzw. podwójnym opodatkowaniem. Poniżej postaram się odpowiedzieć na kilka pytań, które najczęściej pojawiają się w związku z tym zagadnieniem.
Co to jest certyfikat rezydencji podatkowej?
Certyfikat rezydencji podatkowej to po prostu zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika, sporządzone do celów podatkowych. Jest on wydawany przez organ właściwy dla danego państwa, zgodnie z siedzibą wyżej wspomnianego podatnika.
Czy muszę mieć oryginał certyfikatu rezydencji podatkowej?
W większości przypadków nie mamy możliwości uzyskania oryginału tego dokumentu. Nie powinno to jednak spędzać nam snu z powiek. Już w 2017 roku szef Krajowej Administracji Skarbowej zajął nowe stanowisko w sprawie certyfikatów. Od tej pory – zamiast jedynej akceptowalnej formy papierowej – zaczęła być dopuszczana również forma elektroniczna (pod warunkiem, że w kraju wydania można takową uzyskać).
Jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej Google?
Aby uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej Google, wystarczy wejść na podstronę pomocy Google Ads (zawierającą linki do różnego rodzaju certyfikatów):
https://support.google.com/google-ads/answer/2375370?hl=pl
Na dole strony należy wybrać odnośnik do tego, który jest nam potrzebny. Zaświadczenie jest wydawane przez irlandzki urząd podatkowy w języku angielskim – nie ma jednak potrzeby tłumaczenia go, ponieważ w tej formie jest akceptowalne przez polski urząd skarbowy.
Gdzie znaleźć certyfikaty archiwalne?
Na tej samej stronie pomocy Google dostępne są także odnośniki, kierujące do certyfikatów z lat ubiegłych – w miarę naszych potrzeb, możemy więc „cofnąć się” aż do roku 2012.