Jak zaimplementować kod Google Analytics z pomocą Google Tag Manager

Piotr Jamroz
Certyfikowany specjalista Google Ads

Niezależny, certyfikowany specjalista Google Ads z 14-letnim doświadczeniem w branży. W swoich działaniach daleki od korporacyjnych zasad, sztywnej polityki współpracy i biurokracji. Po godzinach autor poniższego bloga, w którym objaśnia najpopularniejsze, a zarazem najbardziej niejasne zagadnienia dotyczące form i charakterystyki systemu Google Ads (dawnego AdWords) – jak również tematom mu pokrewnym.

Szukasz specjalisty?
Skontaktuj się ze mną!

+48 570 167 777 piotr.jamroz@risenow.pl

Spis treści

Google Tag Manager to darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób możemy zarządzać tzw. tagami – bez pomocy działu IT oraz modyfikacji kodu strony. Równocześnie oszczędzamy w ten sposób nasz czas i pieniądze, które teraz możemy przeznaczyć na przykład na promocję swojego biznesu. Zobaczmy na przykładzie Google Analytics jak możemy tego dokonać.

Umieszczanie kodu Google Analytics

Pierwszym krokiem jest zalogowanie się na stronie tagmanager.google.com do naszego (uprzednio już utworzonego) konta. Znajdziemy tam listę kont, do których mamy dostęp z pomocą naszego loginu. Wybieramy to, który nas interesuje.

Lista kont na Google Tag Manager
Rys 1. Lista kont na Google Tag Manager

Po przejściu do wybranego konta klikamy w Nowy tag lub Dodaj nowy tag – oba linki zaprowadzą nas w to samo miejsce.

Dodawanie nowego tagu Google Tag Manager
Rys. 2. Dodawanie nowego tagu Google Tag Manager

Następnie uzupełniamy nazwę tagu – w naszym przypadku będzie to tag „Google Analytics”.

Uzupełnianie nazwy tagu Google Tag Manager
Rys 3. Uzupełnianie nazwy tagu Google Tag Manager

Następnie klikamy w Konfigurację tagu

Konfiguracja tagu Google Tag Manager
Rys. 4. Konfiguracja tagu Google Tag Manager

Kolejny krok to wybór tagu. W naszym przykładzie będzie to „Google Analytics – Universal Analytics”.

Wybieranie typu tagu Google Tag Manager
Rys. 5. Wybieranie typu tagu Google Tag Manager

Do tworzonego tagu zostaną automatycznie wstawione ustawienia Google Analytics. W zakładce Typ śledzenia pozostawiamy opcję Wyświetlenie strony.

Konfiguracja typu śledzenia Google Tag Manager
Rys. 6. Konfiguracja typu śledzenia Google Tag Manager

Następnie rozwijamy Ustawienia Google Analytics i klikamy w opcję Nowa zmienna. Wówczas uzyskamy możliwość konfiguracji nowej zmiennej. Nadajemy jej nazwę.

Konfiguracja zmiennej Google Tag Manager
Rys. 7. Konfiguracja zmiennej Google Tag Manager

Uzupełniamy też Identyfikator śledzenia (czyli numer UA, który uzyskaliśmy przy tworzeniu konta Google Analytics – Jak utworzyć konto Google Analytics).

Konfiguracja identyfikatora śledzenia Google Analytics
Rys. 8. Konfiguracja identyfikatora śledzenia Google Analytics

Całość zatwierdzamy przyciskem Zapisz, znajdującym się w prawym górnym rogu ekranu.

Zapisywanie zmiennej Google Tag Manager
Rys. 9. Zapisywanie zmiennej Google Tag Manager

Następnie konfigurujemy regułę, a więc określamy sytuacje, w których nasz tag ma zostać uruchomiony. Robimy to poprzez kliknięcie w Reguły.

Konfiguracja reguły Google Tag Manager
Rys. 10. Konfiguracja reguły Google Tag Manager

W przypadku Google Analytics chcemy, by tag był aktywny na każdej stronie witryny, a zatem sprawa jest prosta – z menu wybieramy regułę o nazwie All Pages.

Wybór reguły Google Tag Manager
Rys. 11. Wybór reguły Google Tag Manager

Nasze działania tutaj wyglądałyby zupełnie inaczej, gdybyśmy chcieli umieścić nasz tag na wybranych podstronach lub gdyby miał się uruchamiać w innym przypadku niż wyświetlenie strony. Wówczas musielibyśmy dodać nową regułę i z pomocą wbudowanych funkcji Google Tag Manager określić warunki wywoływania tagu.

Kiedy wybraliśmy już aktualną regułę, system pokaże nam podsumowanie naszych dotychczasowych ustawień.

Podsumowanie ustawień tagu Google Tag Manager
Rys. 12. Podsumowanie ustawień tagu Google Tag Manager

Jeśli wszystko się zgadza, ponownie klikamy Zapisz i przechodzimy do przesłania zmian w panelu głównym.

Przesyłanie zmian Google Tag Manager
Rys. 13. Przesyłanie zmian Google Tag Manager

Tam też zobaczymy podsumowanie wprowadzonych przez nas zmian.

Podsumowanie zmian Google Tag Manager
Rys. 14. Podsumowanie zmian Google Tag Manager

Jeśli wszystko się zgadza, zatwierdzamy je raz jeszcze oraz publikujemy całość skonfigurowanego tagu – klikając w prawym górnym rogu przycisk Opublikuj.

Publikowanie zmian Google Tag Manager
Rys. 15. Publikowanie zmian Google Tag Manager

Na końcu całego procesu możemy również dodać notatkę do zmian, które wprowadzamy poprzez publikację nowej wersji kontenera Google Tag Manager. Możemy jednak pominąć ten krok.

Dodawanie komentarza do zmian Google Tag Manager
Rys. 16. Dodawanie komentarza do zmian Google Tag Manager

Dzięki wykonaniu powyższych czynności udało nam się prawidłowo wkleić kod Google Analytics. Od tego momentu zbiera on dane, które następnie wysyła bezpośrednio do naszego konta. Poprawność jego działania możemy sprawdzić poprzez zalogowanie się do panelu Analytics i przejście w zakładkę Czas rzeczywisty

Czy ten tekst był dla Ciebie pomocny?

Jeśli tak, daj mi o tym znać udostępniając materiał lub zostawiając “serduszko” pod artykułem. Jeśli potrzebujesz informacji na inny temat związany z Google Ads – skontaktuj się ze mną w celu wspólnego omówienia Twoich wątpliwości!

Podziel się tym wpisem

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zobacz również