Google Tag Manager to darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób możemy zarządzać tzw. tagami – bez pomocy działu IT oraz modyfikacji kodu strony. Równocześnie oszczędzamy w ten sposób nasz czas i pieniądze, które teraz możemy przeznaczyć na przykład na promocję swojego biznesu. Zobaczmy na przykładzie Google Analytics jak możemy tego dokonać.
Umieszczanie kodu Google Analytics
Pierwszym krokiem jest zalogowanie się na stronie tagmanager.google.com do naszego (uprzednio już utworzonego) konta. Znajdziemy tam listę kont, do których mamy dostęp z pomocą naszego loginu. Wybieramy to, który nas interesuje.
![Lista kont na Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-1.-Lista-kont-na-Google-Tag-Manager-1024x180.png)
Po przejściu do wybranego konta klikamy w Nowy tag lub Dodaj nowy tag – oba linki zaprowadzą nas w to samo miejsce.
![Dodawanie nowego tagu Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-2.-Dodawanie-nowego-tagu-Google-Tag-Manager.png)
Następnie uzupełniamy nazwę tagu – w naszym przypadku będzie to tag „Google Analytics”.
![Uzupełnianie nazwy tagu Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-3.-Uzupelnianie-nazwy-tagu-Google-Tag-Manager.png)
Następnie klikamy w Konfigurację tagu
![Konfiguracja tagu Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-4.-Konfiguracja-tagu-Google-Tag-Manager.png)
Kolejny krok to wybór tagu. W naszym przykładzie będzie to „Google Analytics – Universal Analytics”.
![Wybieranie typu tagu Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-5.-Wybieranie-typu-tagu-Google-Tag-Manager.png)
Do tworzonego tagu zostaną automatycznie wstawione ustawienia Google Analytics. W zakładce Typ śledzenia pozostawiamy opcję Wyświetlenie strony.
![Konfiguracja typu śledzenia Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-6.-Konfiguracja-typu-sledzenia-Google-Tag-Manager.png)
Następnie rozwijamy Ustawienia Google Analytics i klikamy w opcję Nowa zmienna. Wówczas uzyskamy możliwość konfiguracji nowej zmiennej. Nadajemy jej nazwę.
![Konfiguracja zmiennej Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-7.-Konfiguracja-zmiennej-Google-Tag-Manager.png)
Uzupełniamy też Identyfikator śledzenia (czyli numer UA, który uzyskaliśmy przy tworzeniu konta Google Analytics – Jak utworzyć konto Google Analytics).
![Konfiguracja identyfikatora śledzenia Google Analytics](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-8.-Konfiguracja-identyfikatora-sledzenia-Google-Analytics.png)
Całość zatwierdzamy przyciskem Zapisz, znajdującym się w prawym górnym rogu ekranu.
![Zapisywanie zmiennej Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-9.-Zapisywanie-zmiennej-Google-Tag-Manager.png)
Następnie konfigurujemy regułę, a więc określamy sytuacje, w których nasz tag ma zostać uruchomiony. Robimy to poprzez kliknięcie w Reguły.
![Konfiguracja reguły Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-10.-Konfiguracja-reguly-Google-Tag-Manager.png)
W przypadku Google Analytics chcemy, by tag był aktywny na każdej stronie witryny, a zatem sprawa jest prosta – z menu wybieramy regułę o nazwie All Pages.
![Wybór reguły Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-11.-Wybor-reguly-Google-Tag-Manager.png)
Nasze działania tutaj wyglądałyby zupełnie inaczej, gdybyśmy chcieli umieścić nasz tag na wybranych podstronach lub gdyby miał się uruchamiać w innym przypadku niż wyświetlenie strony. Wówczas musielibyśmy dodać nową regułę i z pomocą wbudowanych funkcji Google Tag Manager określić warunki wywoływania tagu.
Kiedy wybraliśmy już aktualną regułę, system pokaże nam podsumowanie naszych dotychczasowych ustawień.
![Podsumowanie ustawień tagu Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-12.-Podsumowanie-ustawien-tagu-Google-Tag-Manager.png)
Jeśli wszystko się zgadza, ponownie klikamy Zapisz i przechodzimy do przesłania zmian w panelu głównym.
![Przesyłanie zmian Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-13.-Przesylanie-zmian-Google-Tag-Manager.png)
Tam też zobaczymy podsumowanie wprowadzonych przez nas zmian.
![Podsumowanie zmian Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-14.-Podsumowanie-zmian-Google-Tag-Manager.png)
Jeśli wszystko się zgadza, zatwierdzamy je raz jeszcze oraz publikujemy całość skonfigurowanego tagu – klikając w prawym górnym rogu przycisk Opublikuj.
![Publikowanie zmian Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-15.-Publikowanie-zmian-Google-Tag-Manager.png)
Na końcu całego procesu możemy również dodać notatkę do zmian, które wprowadzamy poprzez publikację nowej wersji kontenera Google Tag Manager. Możemy jednak pominąć ten krok.
![Dodawanie komentarza do zmian Google Tag Manager](https://risenow.pl/wp-content/uploads/2019/10/Art-13.-Rys.-16.-Dodawanie-komentarza-do-zmian-Google-Tag-Manager.png)
Dzięki wykonaniu powyższych czynności udało nam się prawidłowo wkleić kod Google Analytics. Od tego momentu zbiera on dane, które następnie wysyła bezpośrednio do naszego konta. Poprawność jego działania możemy sprawdzić poprzez zalogowanie się do panelu Analytics i przejście w zakładkę Czas rzeczywisty