Jak utworzyć konto Google Analytics

Piotr Jamroz
Certyfikowany specjalista Google Ads

Niezależny, certyfikowany specjalista Google Ads z 14-letnim doświadczeniem w branży. W swoich działaniach daleki od korporacyjnych zasad, sztywnej polityki współpracy i biurokracji. Po godzinach autor poniższego bloga, w którym objaśnia najpopularniejsze, a zarazem najbardziej niejasne zagadnienia dotyczące form i charakterystyki systemu Google Ads (dawnego AdWords) – jak również tematom mu pokrewnym.

Szukasz specjalisty?
Skontaktuj się ze mną!

+48 570 167 777 piotr.jamroz@risenow.pl

Spis treści

Uruchamiając nową stronę internetową, musimy pamiętać o zbieraniu danych i regularnej ich analizie. Zwiększanie ruchu na stronie nic nam nie da, jeśli nie będziemy wiedzieli co Internauci na niej robią, ile czasu poświęcają poszczególnym zakładkom oraz gdzie i dlaczego z niej wychodzą. Do zbierania i analizy statystyk naszego serwisu przyda nam się darmowe narzędzie Google – Analytics.

Tworzenie konta Google Analytics

Pierwszym krokiem do skonfigurowania naszego konta UA jest wejście na stronę anaylitcs.google.com oraz zalogowanie się na uprzednio stworzone konto Google. Po zalogowaniu od razu jesteśmy przekierowani na stronę rejestracji:

Rejestracja konta Google Analytics
Rys 1. Rejestracja konta Google Analytics

Klikamy w przycisk „Zarejestruj się”. Następnie przechodzimy do panelu tworzenia nowego konta.

Na wstępie wskazujemy też, czy celem naszych analiz będzie Witryna, czy też Aplikacja.

Wybór źródła zbierania danych Google Analytics
Rys 2. Wybór źródła zbierania danych

Następnie Analytics postawi przed nami kolejne zadanie, „prosząc” nas o uzupełnienie szeregu danych:

– Nazwy konta (najlepiej taka, byśmy potem mogli ją odnaleźć bez problemu),

– Nazwy witryny,

– URL witryny (wraz z określeniem http:// lub htpps://),

– Kategorii branży w jakiej działamy,

– Strefy czasowej.

Konfiguracja konta Google Analytics
Rys 3. Konfiguracja konta Google Analytics

Dalej przechodzimy do wyrażenia (lub nie) czterech opcjonalnych zgód, związanych z przetwarzaniem danych przez Google:

Ustawienia udostępniania danych Google Analytics
Rys 4. Ustawienia udostępniania danych

Możemy odznaczyć wszystkie i przejść dalej ­­musimy jednak pamiętać, że na przykład odznaczenie dwóch ostatnich wiąże się z brakiem możliwości skorzystania z supportu pomocy technicznej Google (np. w przypadku pytań czy wątpliwości dotyczących naszego konta).

Po dokonaniu wyboru zatwierdzamy dotychczasowe ustawienia, klikając w Pobierz identyfikator śledzenia.

Zatwierdzanie wprowadzonych danych
Rys 5. Zatwierdzanie wprowadzonych danych

Wówczas na ekranie pojawia nam się okno zawierające Warunki korzystania z usługi Google Analytics. Przełączamy język na polski i po akceptacji przechodzimy dalej.

Warunki korzystania z usługi Google Analytics
Rys 6. Warunki korzystania z usługi Google Analytics

Następnym etapem konfiguracji konta będzie pojawienie się na naszym ekranie kodu śledzenia usługi Google Analytics:

Kod śledzenia witryny
Rys 7. Kod śledzenia witryny

kopiujemy go i (zgodnie z instrukcją) wklejamy w całości w elemencie <HEAD> na każdej stronie/podstronie naszego serwisu internetowego. Łatwiejszym sposobem na wklejenie kodu Google Analytics jest wykorzystanie innego narzędzia Google – Tag Manager. Możemy z niego skorzystać, jeśli obsługa GTM jest nam znana.

Jeśli udało nam się dobrze wkleić kod, mamy już w pełni sprawne konto Google Analytics, które będzie zbierało informacje na temat ruchu na naszej witrynie.

Warto również włączyć dodatkową funkcję i zbierać nieco więcej danych o użytkownikach naszego serwisu WWW. Dzięki niej będziemy mieli informację na temat płci, wieku, czy zainteresowań naszych odbiorców.

W tym celu przechodzimy do zakładki Administracja (w lewym dolnym rogu ekranu).

Zakładka Administracja Google Analytics
Rys 8. Zakładka Administracja Google Analytics

Kiedy już zostaliśmy do niej przekierowani, w środkowej kolumnie Usługa klikamy w Ustawienia usługi:

Ustawienia usługi Google Analytics
Rys 9. Ustawienia usługi Google Analytics

Następnie w sekcji Funkcje reklamowe „przełączamy” suwak odpowiedzialny za Raporty demograficzne i zainteresowań (Włączony).

Włączanie raportów demograficznych Google Analytics
Rys 10. Włączanie raportów demograficznych

Jak więc widzimy, konfiguracja konta Google Analytics zajmie nam naprawdę niewiele czasu. Dzięki niej uzyskamy jednak dostęp do ogromnej bazy różnego rodzaju danych, a te być może zupełnie zmienią naszą wizję na stronę internetową. Wysnute wnioski zaś ze sporym prawdopodobieństwem doprowadzą nas do zmiany strategii reklamowej.

Czy ten tekst był dla Ciebie pomocny?

Jeśli tak, daj mi o tym znać udostępniając materiał lub zostawiając “serduszko” pod artykułem. Jeśli potrzebujesz informacji na inny temat związany z Google Ads – skontaktuj się ze mną w celu wspólnego omówienia Twoich wątpliwości!

Podziel się tym wpisem

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zobacz również