Każdy, kto chce promować się poprzez Google Ads, prędzej czy później zada pytanie „ile kosztuje taka reklama?” Co dowcipniejsi dodadzą też „i czemu tak drogo?”. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na oba te pytania.
Koszty kampanii Google Ads
Wszyscy, którzy mnie znają wiedzą, że jedyną słuszną odpowiedzią na tak postawione pytanie jest sakramentalne – „to zależy”. Dlaczego? Sprawa wygląda tak a nie inaczej, ponieważ jest cała masa czynników, które wpływają na koszty reklamy. Począwszy od tego jak prężnie działa nasza konkurencja w reklamach Google, aż po jakość naszej strony docelowej.
Sposoby rozliczania reklam Google Ads
Zacznijmy od tego za co Google pobiera opłaty (a można się z nim rozliczać na 3 sposoby):
- model CPC – płatność za kliknięcia (cost per click). Jak sama nazwa wskazuje, płatność jest naliczana w momencie, kiedy potencjalny klient kliknie w naszą reklamę lub wykona akcję z tym kliknięciem związaną (na przykład, w przypadku reklam „Tylko połączenie” spróbuje nawiązać kontakt telefoniczny),
- vCPM – czyli płatność za widoczne wyświetlenie reklamy (viewable cost per mille – koszt 1000 widocznych wyświetleń). Żeby wyświetlenie spełniało wymagania tego typu rozliczeń, reklama musi być widoczna na ekranie w min. 50% i przez co najmniej 1 sekundę (w przypadku reklam displayowych) lub co najmniej 2 sekundy (w przypadku reklam wideo).
- CPV – płatność za obejrzenia/odtworzenia (cost per view). Jest to sposób rozliczenia dostępny jedynie w kampaniach wideo.
Ile trzeba wydać, żeby to się opłacało
W tym przypadku odpowiedź jest o wiele prostsza – nie wiadomo. W głównej mierze zależy to od samego systemu aukcyjnego, na którym opiera się Google Ads. Biorąc udział w aukcjach reklamowych np. na dane zapytania w czasie rzeczywistym, dosłownie „bijemy” się o emisję z konkurencją. To, która oferta zostanie wyświetlona i jakie finalnie będą skutki ruchu sprowadzonego na stronę, w dużej mierze zależy od algorytmów samego Google, które nie są jawne. W dalszej kolejności, uzależnieni jesteśmy od atrakcyjności oferty naszych konkurentów, ich wydatków na reklamę oraz jakości (merytorycznej, technicznej, sprzedażowej) naszej własnej strony internetowej – im bowiem witryna słabsza według algorytmów Google, tym więcej zmuszeni jesteśmy płacić za emisję naszych treści. Nie bez znaczenia pozostaje także użycie mniej lub bardziej popularnych fraz kampanii, branża do której należymy oraz lokalizacja i grupy docelowe, na które chcemy targetować nasze kampanie.
Jaką obrać strategię
Jeśli chodzi o dobór odpowiedniej strategii planowania wydatków na reklamę w Google Ads, najbardziej popularne są dwie „szkoły”. Jedna mówi o tym, by zacząć z niskiego pułapu i następnie doinwestować kampanię w momencie, kiedy już będzie wiadomo jakie działania przyniosą efekt (część budżetu ponownie przeznaczając przy tym na testy innych rozwiązań). Druga natomiast zakłada zainwestowanie większej kwoty już na samym początku prowadzenia kampanii – tak, by najpierw przetestować jak najwięcej kanałów dotarcia do klienta, a później skupić się na tych, które są efektywne i przynoszą zwrot z poniesionej inwestycji. Decyzja o tym, która z tych strategii będzie zastosowana, zależy od kwoty jaką reklamodawca jest skłonny przeznaczyć na promocję i jego skłonności do ponoszenia ryzyka.
Jaki więc budżet przeznaczyć na kampanię Google Ads?
Zdecyduj sam. Możesz zbadać potencjał w Twojej branży za pomocą narzędzia Google – Planner słów kluczowych (dla kampanii w Sieci wyszukiwania). Po tym, jak wskażesz słowa kluczowe na jakie chciałbyś się wyświetlać, pokaże Ci ono ile możesz (oraz ile powinieneś) wydać na kampanię, by móc spodziewać się oczekiwanych przez siebie efektów (bardziej szczegółowy opis samego narzędzia znajdziesz w innym moim artykule). Pamiętaj jednak, że dobra kampania reklamowa zmienia się w trakcie jej trwania – a to znaczy, że lista słów kluczowych też będzie zmienna. Dodatkowo pamiętać należy, że działania konkurencji także mogą wpłynąć na koszty poszczególnych przekierowań – tego nie jesteś w stanie przewidzieć.
Jeśli mimo powyższych wskazówek podjęcie decyzji przychodzi Ci z trudem, a Ty sam nie jesteś pewien słuszności swojego wyboru, istnieje jeszcze jedna możliwość na rozwianie Twoich wątpliwości.
Zaufaj specjaliście. Zgłoś się do specjalisty Google Ads, by pomógł Ci określić koszty kampanii. Dysponuje on wiedzą dotyczącą tego, w jaki sposób wyciągnąć z narzędzi Google jak najwięcej informacji na ten temat. Dodatkowo – im większe doświadczenie posiada – tym większa szansa, że już kiedyś prowadził kampanię dla firmy z Twojej branży, więc z pierwszej ręki będzie wiedział na co „postawić”, a co na pewno się nie sprawdzi w przypadku promocji Twojego biznesu. Pozwoli to już na starcie zaoszczędzić sporo wydatków i stresu wynikającego ze skutków wyboru niewłaściwych rozwiązań.