Certyfikaty Google Ads

Piotr Jamroz
Certyfikowany specjalista Google Ads

Niezależny, certyfikowany specjalista Google Ads z 14-letnim doświadczeniem w branży. W swoich działaniach daleki od korporacyjnych zasad, sztywnej polityki współpracy i biurokracji. Po godzinach autor poniższego bloga, w którym objaśnia najpopularniejsze, a zarazem najbardziej niejasne zagadnienia dotyczące form i charakterystyki systemu Google Ads (dawnego AdWords) – jak również tematom mu pokrewnym.

Szukasz specjalisty?
Skontaktuj się ze mną!

+48 570 167 777 piotr.jamroz@risenow.pl

Spis treści

Google Ads to system reklamowy Google, który pozwala na emitowanie reklam tekstowych, graficznych i video z wykorzystaniem wyszukiwarki tejże marki oraz tzw. sieci reklamowej. Z takiej formy promocji może skorzystać każdy – zarówno właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i wielkie korporacje. Niektórzy z nich uruchamiają kampanię samodzielnie, inni postanawiają zlecić jej wykonanie specjaliście. Skąd jednak możemy mieć pewność, że dana osoba wie co robi i będzie mądrze zarządzać naszym budżetem reklamowym w przypadku, kiedy zdecydujemy się na drugie rozwiązanie? By ułatwić wybór potencjalnym reklamodawcom, Google wprowadził system certyfikatów, które weryfikują poziom wiedzy danego fachowca.

Co to jest certyfikat Google Ads

Certyfikat Google Ads jest (zgodnie z definicją) profesjonalną akredytacją, oferowaną przez Google osobom, które osiągnęły biegłość w podstawowych oraz zaawansowanych aspektach obsługi powyższego systemu reklamowego. Posiadanie certyfikatu dowodzi, że dana osoba została uznana za specjalistę w danej dziedzinie reklam online.

Ile jest certyfikatów Google Ads

Aktualnie swoją wiedzę można potwierdzać poprzez zdobycie 5 różnych typów certyfikatów. Pokrótce omówię każdy z nich.

Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci wyszukiwania

Pierwszym etapem, od którego swoją „przygodę” z GA zaczyna większość specjalistów, jest certyfikacja z reklamy w sieci wyszukiwania. Poprzez przyznanie tego odznaczenia Google potwierdza, że jego posiadacz:

  • umie dotrzeć zarówno do nowych, jak i obecnych klientów w wyszukiwarce Google, uprzednio właściwie planując poszczególne działania promocyjne,
  • potrafi zwiększyć liczbę potencjalnych klientów na reklamowanej stronie (jednocześnie zwiększając sprzedaż) lub zrealizować inne cele witryny z wykorzystaniem działań w wyszukiwarce Google,
  • wie, jak dostosować działania w wyszukiwarce tak, by były one spójne z planami marketingowymi promowanej firmy,
  • wie, jak zarządzać budżetem marketingowym i jak dopasować do niego strategię działań reklamowych.
Certyfikat reklama w sieci wyszukiwania w Google Ads
Rys. 1. Certyfikat reklama w sieci wyszukiwania w Google Ads

Test certyfikacyjny trwa 75 minut i składa się z 50 pytań. Aby został uznany za zdany, należy odpowiedzieć poprawnie na minimum 80% pytań.

Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej

Powyższy certyfikat potwierdza z kolei specjalizację z reklam kierowanych sieć reklamową Google. Posiadacz tego zaświadczenia:

  • umie zaplanować działania promocyjne oraz dotrzeć do nowych i obecnych klientów w sieci reklamowej Google,
  • wie, jakie rozwiązania zastosować, by wyemitować skuteczną reklamę i zrealizować cele marketingowe,
  • wie, jak dostosować działania w sieci reklamowej Google – tak, by były spójne z planami marketingowymi firmy.
Certyfikat reklama w sieci reklamowej w Google Ads
Rys. 2. Certyfikat reklama w sieci reklamowej w Google Ads

Test potwierdzający umiejętności zawiera 49 pytań i trwa 75 minut. Aby go zaliczyć, należy uzyskać minimum 80% poprawnych odpowiedzi.

Certyfikat z reklamy produktowej

Powyższa certyfikacja świadczy o nabytych umiejętnościach z zakresu konfiguracji i prowadzenia kampanii produktowych Google Ads (inaczej: Google Shopping). Poprzez przyznanie tego certyfikatu Google potwierdza, że zdający:

  • umie zaplanować działania promocyjne i dotrzeć do nowych i obecnych klientów poprzez wykorzystanie reklam produktowych Google – zarówno z wykorzystaniem sieci wyszukiwania, jak i sieci reklamowej,
  • potrafi zwiększyć liczbę potencjalnych klientów, dokonujących zakupu oraz nawiązujących kontakt z reklamodawcą,
  • wie, jak dostosować działania w wyszukiwarce Google, by zwiększyć ruch na stronie internetowej oraz w sklepie stacjonarnym.
Certyfikat reklama produktowa w Google Ads
Rys. 3. Certyfikat reklama produktowa w Google Ads

W tym przypadku również zdający ma 75 minut na rozwiązanie testu, który w przypadku reklam produktowych składa się z 46 pytań. Aby uzyskać „zaliczenie”, należy poprawnie odpowiedzieć na co najmniej 80% z nich.

Certyfikat Google Ads z reklamy wideo

Specjalista, który chce udowodnić swoja wiedzę z zakresu kampanii wideo oraz YouTube, potwierdza tym certyfikatem następujące umiejętności:

  • wiedzę na temat tego, jak zwiększyć świadomość marki czy zainteresowanie zakupem oraz zachęcić widzów do działania (wykorzystując do tego różne formaty reklam wideo),
  • zdolność do korzystania z reklam YouTube w sposób, który pozwala uzyskać oczekiwaną reakcję Internautów,
  • wiedza o tym, w jaki sposób należy korzystać z możliwości reklamowych YouTube (tak, by zwiększyć skuteczność promowanej marki),
  • umiejętność wykorzystania dostępnych rozwiązań – aby zdobyć zainteresowanie odbiorców.
Certyfikat Google Ads z reklamy wideo
Rys. 4. Certyfikat Google Ads z reklamy wideo

Podobnie jak w przypadku egzaminu z umiejętności dotyczących reklam w wyszukiwarce, test ten zawiera 50 zadań, na których rozwiązanie zdający ma 75 minut. Jego wynik jest pozytywny, jeśli odpowiedź na minimum 80% zawartych w nim pytań jest poprawna.

Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklamy

Najnowszym, a jednocześnie najbardziej zaawansowanym egzaminem, jest test sprawdzający umiejętności z zakresu analizy oraz skutecznej optymalizacji reklam. Poprzez przyznanie go danej osobie zdającej, firma Google potwierdza, że:

  • potrafi ona przełożyć cele marketingowe na mierzalne działania,
  • wie, jak skonfigurować śledzenie ścieżek zakupowych, by móc mierzyć sprzedaż, liczbę potencjalnych klientów czy inne określone wcześniej cele kampanii,
  • umie analizować dane uzyskane dzięki mierzeniu konwersji oraz potrafi wykorzystać je do skutecznej optymalizacji działań reklamowych,
Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklamy
Rys. 5. Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklamy

Podobnie jak w przypadku dwóch wcześniej wymienionych testów egzaminacyjnych, „sprawdzian” ten trwa 75 minut i składa się z 50 pytań. Certyfikację uzyskuje się wówczas, kiedy udzieli się poprawnej odpowiedzi na więcej niż 80% z nich.

Podsumowanie

Testy certyfikacyjne Google może rozwiązywać każdy – podejście do tego rodzaju egzaminów jest bezpłatne. Wystarczy posiadać konto Google i zarejestrować się w programie Google – Skillshop.

Każdy, kto uzyskał wynik pozytywny, otrzymuje możliwość umieszczenia na swojej stronie internetowej (bądź wizytówce czy koncie LinkedIn) informacji o swojej certyfikacji. Potwierdzenie umiejętności nie jest jednak bezterminowe i jeśli minął już rok od daty zaliczenia danego egzaminu, a przy tym nie został on powtórzony (z uzyskaniem równie wysokiego wyniku), należy bezzwłocznie usunąć informacje o posiadanych kwalifikacjach.

Dzięki temu programowi (oraz konieczności ciągłego weryfikowania, aktualizowania i potwierdzania zdobytej wiedzy) Google pokazuje, który ze specjalistów posiada aktualne umiejętności z zakresu promocji w tym autorskim systemie reklamowym. Jest to bardzo ważne głównie ze względu na liczbę zmian, każdego roku zachodzących zarówno w samym interfejsie, jak i możliwościach reklamowych Google Ads.

Czy ten tekst był dla Ciebie pomocny?

Jeśli tak, daj mi o tym znać udostępniając materiał lub zostawiając “serduszko” pod artykułem. Jeśli potrzebujesz informacji na inny temat związany z Google Ads – skontaktuj się ze mną w celu wspólnego omówienia Twoich wątpliwości!

Podziel się tym wpisem

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zobacz również